Thursday, October 15, 2009

Spalarea pe creier din copilarie

Mai deunazi am gasit o carte prafuita in mica mea biblioteca pe care mi-am creat-o aici in America. Se cheama Trei Camarazi si este scrisa de Erich Maria Remarque, unul din scriitorii mei favoriti de mult timp. M-am apucat sa o recitesc (posibil pentru a zecea oara) si m-am asteptat sa am aceleasi sentimente de melancolie si de dor de duca pe care le aveam cand o citisem pentru prima data pe la 13-14 ani. Spre surprinderea mea cartea mi-a dat un cu totul altfel sentiment decit mi-a dat in trecut. Mi-am dat seama ca am fost si inca suntem crescuti in Romania cu conceptul de a ne uita cu veneratie la tarile din Coasta Vestica a Europei. Ironia face ca niciodata nu am realizat ca jegosii si nespalatii descrisi prin cartile lor suntem de fapt noi, est europenii.
Acum la o varsta matura si trecand prin aproximativ o duzina din tarile vestice nu ma pot opri sa ma intreb, oare ce au ei si nu avem noi? Un lucru comun pe care l-am gasit peste tot pe unde am fost, este mandria. Noua ne lipseste mandria. Si parca nu este indeajuns de rau ca ne lipseste mandria dar o mai si sabotam eliminand tot ce tine de mandrie din scoli. Carti de istorie care pot aprinde mandria nationala in micii elevi, filme istorice care gadila firavul patriotism al romanilor si mai recent impingem patura sociala fara educatie si carte (prostimea) sa ne conduca tara - vezi Vanghelie si Becali. Actuala criza politica sau bufoniada nu face decat sa intareasca infantilismul romanesc in a arata leadership. Romanii de rand sunt trasi intr-un vartej in care nu au ce cauta. Patura politica a Romaniei pute a incompetenta si a prostie si problema este ca nu pute numai in Romania ci mirosul se duce si peste hotare.
Atat pentru astazi.

No comments:

Post a Comment